I keep saying the sexy job in the next ten years will be statisticians. [...] The ability to take data, to be able to understand it, to process it, to extract value from it, to visualize it, to communicate it, that’s going to be a hugely important skill in the next decades…’

Hal R. Varian, Google’s Chief Economist, The McKinsey Quarterly, January 2009

 

Statistiek...

... biedt methodes om inzicht te krijgen en beslissingen te maken als er data beschikbaar is of kan worden verzameld. Wat de data je vertelt is vaak niet in één oogopslag duidelijk. Het gaat om het kiezen van de juiste methode om aan te tonen dat het verband waarin je geinteresseerd bent, de behandeling die je hebt ontworpen, of het product dat je op de markt wil brengen, een betekenisvol effect laat zien in je data.

Betekenisvol is niet altijd hetzelfde als statistisch significant. Met mijn statistisch advies wil ik bedrijven en instellingen helpen bepalen wat voor hen betekenisvol is om uit data af te leiden.

In mijn onderzoek houd ik me bezig met nieuwe statistische methodes voor het stapelen van wetenschappelijke inzichten uit experimenten – om tussentijdse resultaten op waarde te kunnen schatten en te bepalen wanneer meer onderzoek nodig is. We noemen onze aanpak ALL-IN meta-analyse; vooral omdat het helpt om bottom-up te samenwerken bij onderzoek dat niet samen (top-down) ontworpen is.


"Wetenschappers zouden moeten zorgen dat all relevante studies in zijn voordat ze hun volgende gok wagen met een nieuwe studie."

ALL-IN meta-analyse is een statistische aanpak die Anytime, Live, Leading kan zijn en mogelijk is op INterim data. ALL-IN meta-analysis kan worden toegepast in een retrospectieve setting, maar ook prospectief, om de resultaten eenmalig te analyseren of meerdere keren over de tijd (sequentieel). Omdat de intentie van de analyse de valiteit niet verandert, kunnen de resultaten de intenties veranderen. Iedere ALL-IN meta-analyse kan dus een 'levende' analyse worden, en mogelijk 'live' of 'real-time' door data mee te nemen van studies die nog lopen.

Lees meer over mijn promotieonderzoek in dit interview in New Scientist en Het Parool en dit langere interview door De Psycholoog.

Mijn onderzoek is gemotiveerd door de replicatiecrisis in de wetenschap* en de beweging om Research Waste te verminderen: Evidence-Based Research (Evidence-Based Research Network).

Het onderzoeksveld waarin ik werk met ALL-IN meta-analyse, dat van anytime-valid statistiek en e-values, heeft een Wikipedia pagina: https://en.wikipedia.org/wiki/E-values

* Dit (Engelstalige) artikel vat de 'crisis' goed samen:

https://www.firstthings.com/article/2016/05/scientific-regress

 

 

  Judith ter Schure  

voltooide haar promotieonderzoek naar ALL-IN meta-analyse aan het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), onder begeleiding van Prof. dr. Peter Grünwald en dr. Daniel Lakens en is voormalig bestuurder  (penningmeester, 2019-2023) van de Vereniging voor Statistiek en Operations Research (VVSOR). Ze werkt nu als consultant biostatisticus aan het Amsterdam UMC.